Nie je zálohovanie ako zálohovanie

Problémom je lepšie predchádzať ako ich riešiť. A je to aj lacnejšie. Aj preto sa pravidelné zálohovanie dát vo firmách stalo úplným štandardom. Ide predsa o ochranu najcennejších pokladov, ktorých strata by mohla mať fatálne následky. Výsledkom zálohovania je pocit bezpečia a presvedčenie, že všetko sa dá vrátiť. No je to naozaj také jednoduché?

Takmer dve tretiny IT oddelení z oslovených slovenských spoločností v poslednej dobe neriešili požiadavku na obnovu dát po ich strate. Na jednej strane to môže vypovedať o kvalite ich IT systémov, no zároveň ide o riziko, že firma nebude pripravená čeliť pohrome v momente, keď nastane. Súhlasné reakcie väčšiny IT manažérov a šéfov IT oddelení potvrdzujú, že branné cvičenia s obnovou dát buď nerobili nikdy, alebo ich robia len výnimočne, pretože na to nie je čas.

Hovorí sa, že 80% firiem, ktoré prídu o svoje dáta, do 12 až 18 mesiacov skrachujú. Nič také nikomu neželáme, no každý IT manažér, ktorý dopustí, aby firma prišla o svoje dáta, nemá právo sedieť na svojej stoličke. Spravovať IT totiž nie je romantická prechádzka lúkou plnou kvetov. Zabezpečiť tzv. „nulový výpadok“ – teda rýchlu obnovu informačných systémov po havárií bez straty dát, je dennodenná drina, pri ktorej Vás čakajú reálne a častokrát nevyspytateľné nástrahy. Správne zálohovanie a cvičná obnova dát sú preto tie najlepšie poistky, ktoré vám v prípade ich straty či poškodenia môžu zachrániť pracovné miesto. Každý chce predsa v noci pokojne spávať.

Požiadavky na zálohovanie IT prevádzky platné pred pár rokmi, sú dnes minulosťou. IT infraštruktúra každej firmy sa totiž časom mení a rozrastá sa aj počet a veľkosť systémov, ktoré je potrebné zálohovať. Už dávno to nie je len hlavný informačný systém, ale aj všetky ostatné – napr. emaily, databázy, marketingové podklady, CRM a podobne. Samozrejme platí, čo systém – to špecifické požiadavky na jeho zálohovanie. Rozdielny je napríklad čas, keď je možné dáta zo systémov zálohovať, odlišné sú podporované formáty zálohovaných súborov a iné sú aj požiadavky na obnovu – od jednotlivých súborov až po celé virtuálne servery. Toto všetko sa podpisuje pod spomalenie procesu zálohovania a dlhšie trvá samozrejme aj obnova dát. Preto ak systémy a požiadavky naň rastú, treba meniť a prispôsobovať aj pravidlá zálohovania a zálohovaciu infraštruktúru.

Ako docieliť, aby zálohovanie dát a ich obnova neboli pre šéfov IT oddelení nočnou morou? Hoci to na prvý pohľad nevyzerá tak dramaticky ako napríklad riešenie vysokej dostupnosti pri serveroch, je dobré pamätať na spomínané zadné dvierka, ktoré Vám môžu zachrániť stoličku. Ak totiž kritické situácie či dokonca havárie firmu obchádzajú, prevádzke IT chýba akýsi zdravý adrenalín. Nie je zanedbateľný, pretože kompetentným dodáva pocit pokoja a istoty – keď vypukne panika spojená zo stratou dát – presne vedia čo sa bude diať a ako postupovať.

Správnym výberom partnera pre oblasť zálohovania a obnovy môžete predísť mnohým chybám. Napríklad, že proces zálohovania a obnovy dát pozná iba jeden človek z celého IT oddelenia.  Ak by bol na dovolenke alebo práceneschopný a navyše firma nemá správne popísaný celý proces zálohovania a obnovy dát – nikto nebude vedieť, čo robiť a ako postupovať.

Riešením, ktoré sa osvedčilo väčšine našich zákazníkov je automatizovaný zálohovací nástroj pre rozsiahlejšie IT prostredie IBM Tivoli Storage Manager (TSM). Vzhľadom na jeho mnohé natívne funkcie, modularitu a relatívne nový licenčný model, je IBM TSM dostupný už aj pre bežných zákazníkov a nie len veľké „enterprise“ spoločnosti. Tento zjednodušený licenčný model je kapacitný a výhodnejší ako doteraz zaužívaný PVU model (Processor Value Unit). Stačí si zakúpiť požadovanú kapacitu, podľa množstva dát, ktoré chcete zálohovať (napr. 10 TB) a hneď môžete využívať všetky dostupné funkcionality (zálohovanie a obnova virtuálnych serverov, emailov, databáz, súborov, deduplikácia na úrovni servera/klientov, atď.). Ak objem vašich dát časom narastie a potrebujete ich zálohovať, potrebnú kapacitu si jednoducho dokúpite. Navyše, v poslednej verzii IBM TSM je pre administrátorov dostupný aj prehľadný „dashboard“ (TSM Operations Center). Vďaka nemu sa dá zálohovací nástroj oveľa ľahšie manažovať a monitorovať. Napríklad, z jedného miesta dokáže administrátor sledovať funkčnosti zálohovacieho systému, vytvorenie či nevytvorenie záloh, zaplnenie jednotlivých priestorov na TSM, nastavenia zálohovacích politík či zálohovacích agentov.